SHINING de Stephen King

Titlul Românesc: Shining
Titlul original: Shining
Autor: Stephen King
Editura Românească: Nemira
Editura originală: Doubleday
Traducător: Ruxandra Toma
nota dată de mine: + + + jumătate (din 5)
fără melodie

Așa cum se întâmplă de obicei în viață, cărți de care nu îți amintești decât ca fiind așezate pe un raft într-o librărie, pe care le ignori dar a căror amintire continuă să stea într-un colțișor vizibil al minții tale, numele, coperta și autorul pe care îl știi ca pe unul foarte cunoscut, ajung într-o bună zi în biblioteca ta. Ca să nu mai spun de faptul că dai din întâmplare de un clip pe YouTube și vezi exact scena în care apare imaginea de pe copertă și… rămâi mască. ”CE? Asta era din Shining? Din carte? Logic, copil. Aaa… și asta e pe copertă! Ce tare l-a prins!”. Acum, citind cartea, îmi dau seama că filmul – ca orice film de altfel – nu a respectat scenariul perfect. Topor sau ciocan de crichet? A doua opțiune.
Nu știu dacă și la voi se întâmplă chestii din astea, dar la mine, SHINING de Stephen King e unul dintre exemple. Unul dintre multele.
Când am început cartea mă pregăteam psihic pentru ceva de groaaaaază. Nu am fost dezamăgită, dar nici foarte mulțumită. Povestea:

Jack Torrance, șomer, găsește cu ajutorul unui prieten, Al, o ocazie să se angajeze la hotelul Overlook ca îngrijitor. Își ia cu el familia, nevasta, Wendy și fiul, Danny, care este puțin cam ciudat, în sens că ”ghicește” anumite lucruri, citește mințile oamenilor și are viziuni. Una dintre obligațiile lui este să dea drumul la presiunea din cazanul de la subsol. De ce am amintit de asta? Pentru că va avea un rol important în carte.
Totul decurge relativ normal în primele zile când familia Torrance rămâne singură în hotel… dacă trecem peste viziunile lui Danny privind sângele și cadavrele. Tatăl își îndeplinește obligațiile, mama citește, Danny se joacă. Pe parcursul romanului aflăm viața personajelor, interacțiunea lor cu alte personaje, gândurile sentimentele și motivele care le împing să facă ceea ce fac.
Jack Torrance, un scriitor ratat, cu vise mărețe a fost dat afară de la școala la care lucra pentru că l-a bătut pe un student. Viața lui pendulează undeva între dorința de băutură, scrisul și dorința de a face pe plac familiei. Este unul dintre personajele conturate foarte bine. Încearcă să își reconstruiască viața și tocmai de aceea trece prin ispita băuturii zilnic.
Wendy, terorizată de imaginea mamei ei, constituie tipul mamei care își apără copilul ca o tigroaică, devenind pe parcurs din femeia aparent isterică și slabă, una puternică.
Danny este, după părerea mea, cel mai complex personaj. Aflăm de la început de prietenul lui imaginar Tony, de visele și premonițiile lui și de modul cum Tony îi arată diferite lucruri care se vor întâmpla, întrând în transă. ”Autohipnoză ca la carte”, cum spune doctorul. Danny are pe tot parcursul romanului un rol deosebit de important, el având strălucirea – titlul -, asupra căreia nu se insistă foarte mult, ca să aflăm exact despre ce este vorba. Este un fel al șaselea simț, pe care doar puțini oameni îl au.
Cu cât trece timpul, se dovedește că hotelul este periculos. Se aud sunete ciudate din sala de bal, Danny este atacat de stafia unei femei moarte, tufișurile tăiate în formă de animale prind viață. Capitolele cu Jack și fiul lui sunt de departe cele mai antrenate.

Nu m-am convins pe deplin dacă îmi place sau nu stilul lui Stephen King… poate încă o carte…
A, și am uitat de ceva. Pe lângă personaje, mi-a mai plăcut și rolul pe care viespiile îl au în carte. Am impresia că au un sens mai adânc decât lasă să se vadă.

Romanul este presărat cu elemente de fantastic, înmulțindu-se cu cât numărul paginilor din stânga se mărește și a celor din dreapta se micșorează. Fiecare dintre personaje trece printr-o dramă, trebuie să facă alegeri, alegeri bune, căci altfel își poate pierde viața.

Eu zic că merită, dar vă dau un sfat. Citiți-o noaptea! Ziua m-a influențat și cred că este unul din motivele care m-au făcut să nu îmi placă atât de mult cât ar fi trebuit.

Un răspuns to “SHINING de Stephen King”

  1. De multe ori m-am gandit sa citesc cartea asta si am amanat.
    N-am citit decat fragmente din recenzie, dar pare destul de interesanta, complexa :-??. La toamna. 😀

Lasă un răspuns

