Ţipându-mi nemulţumirea

Aș vrea și eu să mă prind la ce îmi folosește să știu că un cloroplast este structură autodivizibilă sau că o celulă procariotă nu prezintă reticul endoplasmatic? De ce ești „obligat” să „înveți” toate porcăriile despre care ești conștient că nu te va întreba nimeni, porcării pe care le „înveți” și le uiți dacă nu dai la medicină sau nu vei face ceva la care îți vor folosi (iar în cazul acesta nu sunt porcării). Da, ok, există doctori şi ei au învăţat astea. Şi noi le mulţumim doctorilor – dacă le mulţumim. Deci folosesc. Dar nu mie! De ce în România învățământul nu este astfel organizat încât să existe un număr minim de ore la care să participi și care să te intereseze? Pe mine mă interesează, printre altele,  istoria. Pe alţii nu. Atunci eu mă duc la ora de istorie şi alţii rămân acasă. Vor exista unele materii obligatorii, gen matematica şi fizica, pe care le accept că trebuie. De ce să înveți religia? O, pardon, religia este fascinantă, dar nu atunci când îți spune cineva că nu trebuie să te machiezi pentru că Fecioara Maria nu s-a machiat. Religia e frumoasă pentru istoria ei, nu pentru a învăța cum să îl iubești pe Dumnezeu cu ABSOLUT TOATĂ INIMA TA 100% complet completamente şi totuşi să îţi iubeşti şi aproapele şi duşmanul. Cum să mai ai loc pentru iubire pentru altcineva dacă îi dai lui Dumnezeu tot? Eu vreau să ştiu despre războaile religioase şi despre cruciade. Frate, lasă-mă să cred ceea ce vreau eu să cred şi nu îmi impune punctul tău de vedere pe care oricum nu mi-l poţi impune pentru că nu mă obosesc să te ascult şi să încerc să te cred. Să trecem peste religie. Îmi iei ore din viaţă pe care le-aş putea folosi – bineînţeles – citind sau încercând să înţeleg cum vine treaba cu progresiile.

De ceeeeeee?

Îmi plăcea biologia. Dar îmi plăcea biologia care se vede, pentru că îmi plăceau – şi încă îmi plac – şerpii, şopârlele etc. Şi când luam din parc o şopârlă ştiam ce să îi dau de mâncare. În mod sigur o să ştiu ce o să îi dau de mâncare mitozei. Da:))

28 răspunsuri to “Ţipându-mi nemulţumirea”

  1. izell Says:

    Stupid. Uite că Educatia are grijă de viitorul, de studiile noastre.

    Mă rog, bine am revenit înapoi !

  2. Eu nu vad nimic rau in chestia asta. Cultura generala se formeaza prin a sti putin din toate. Nu o spun pentru a te supara, din contra! Poate nu iti va folosi tie, dar altora poate folosi. Corecteaza-ma daca gresesc! O seara frumoasa…

    • Ei bine, nu greșești. dar e o așa plictiseală să faci un portofoliu, practic să copiezi lucrurile pe care le-ai scris în caiet. Și da, pentru a-ți da seama ce îți place trebuie mai întâi să încerci:D Dar, pur și simplu, nu îmi place.

  3. antonia Says:

    stii tu, chestia aia cu sa-L iubesti pe Dumnezeu din TOATA inima ta e de fapt ok,adica eu am inteles-o. Era faza ca trebuie intai sa-L iubesti pe Dumnezeu, apoi El iti cuprinde exteriorul inimii intreg si iti amplifica iubirea pentru toti ceilalti, care sta in interiorul inimii 🙂 sper ca ai inteles putin macar. Si nu te mai lua de bio>:P
    In rest,sunt de acord cu pierdutul timpului la liceu, in loc sa citim sau sa facem ceva util.:)

  4. costel Says:

    Asta e unul din motivele pentru care chiuleam foarte mult. Nu rezistam sa invat lucruri despre care stiam ca nu-mi vor folosi la nimic. Programa scolara din Romania a fost prost facut, e prost facuta si va fi prost facuta. Cat despre religie si iubirea fata de Dumnezeu, daca iti iubesti aproapele si dusmanul(ceea ce este imposibil sa-ti iubesti dusmanul) asta inseamna sa-l iubesti pe Dumnezeu. Iar despre religie nici nu vreau sa ma gandesc cati oameni au fost ucisi in mumele religiei, cate trupuri au torturate pentru ca sufletele lor sa fie mantuite, cate femei au fost arse pe rug considerate ca fiind vrajitoare cand ele erau complet nevinovate.

  5. scrisoarefaralitere Says:

    Mai rau e ca la sfarsitul scolii nu ramai nici macar cu cunostintele de baza.
    Cu cat inveti mai bine in scoala/liceu, cu atat mai putin iti aduci aminte dupa ce ai terminat. Creierul s-a umplut de acele chestii ilogice si inutile pe care apoi le-a sters.
    Solutia nu ar fi sa se scoata complete unele materii, pentru ca avem nevoie de putina istorie, geografie, biologie, istorie a religiei sau religie, dupa caz.
    Dar ar trebui intr-adevar sa se puna accent pe cunostintele folositoare si pe cele care ne vor fi de folos mai departe.
    Desigur, in clasele 11 si 12 ar trebui sa se introduca optiunea de a studia la nivel aprofundat 3-4 materii (pe langa romana si mate) si restul mai putin spre deloc.
    Poate faci tu o petitie…?

  6. balinferi Says:

    Dragă Silvana, vezi că celulele sunt procariote, nu procatriote. 🙂
    În rest îţi dau dreptate.

  7. Mie imi place biologia, am dat teza la biologie acum o saptamana. Mi se pare ca biologia este materia la care reusesc sa invat cel mai repede, si mitoza si meioza nu-s asa complicate 😀

    • eu am dat la fizică. Am avut norocul să dau de o profesoară bună:) Da, acum mi-am dat seama că nu sunt complicate, dar dacă rămâi cu ceva peste 20 de ani ești un geniu:| la fel cum învățat istoria într-a VIII-a și mă oftic grozav.

  8. Încă o dată, sunt de accord cu tine. Nu trebuie să “înveţi” toate acestea. Nu trebuie să înveţi nimic. Adică… nu trebuie să înveţi pe de rost. Dar trebuie să cunoşti, trebuie să ştii ce vezi, ce întrebi, ce auzi, ce faci etc. Aşa cum spuneam, trebuie să cunoşti fenomenologia vieţii.Trebuie să citeşti (nu de şapte ori, ci o singură dată) toate cele spuse de tine şi să le înţelegi. Atât. Să înţelegi ceea ce ai citit. Şi apoi să mergi mai departe. Dacă vrei să cunoşti ceva în plus, poţi citi (studia) şi alte materiale documentare / bibliografice de specialitate, în afară de litera manualului… asta ca să devi un om complex. Dacă ai înţeles ce ai citit, este perfect. Dar nu trebuie să le “înveţi”… pe de rost. Dacă nu citeşti, ştii bine că, nu ai de unde să ştii. Omul deştept nu învaţă neapărat din propria experienţă, pentru că nu-i prea ajunge viaţa pentru asta, ci din a altora şi învaţă acest lucru din citit.
    Pentru ce îţi trebuie să ştii că “un cloroplast este structură autodivizibilă sau că o celulă procariotă nu prezintă reticul endoplasmatic”? Îţi va trebui atunci când vei lucra la NASA sau mai ştiu eu pe unde şi ca urmare a cunoştinţelor solide de matematică, fizică, informatică şi altele asemenea pe care le vei fi acumulat între timp, vei avea ocazia să lucrezi cu o echipă de oameni de ştiinţă la definitivarea unui scut spaţial biologic pentru persoanele care vor cuceri spaţiul cosmic. Acest scut spaţial va fi ca o prelungire a propriului lor corp, fără alte aparate pe lângă ei şi care le vor putea permite viitorilor astronauţi să circule prin spaţiul cosmic fără să fie afectaţi de nici un fel de radiaţii cosmice sau de alt tip, pentru că acest scut biologic, care se va dovedi mai performant decât orice costum masiv din tot felul de aliaje metalice şi nemetalice, va putea să absoarbă şi să disipe aceste radiaţii şi să le folosească tocmai pentru asigurarea energiei necesare supravieţuirii omului. Adică nu va mai trebui să se hrănească sau să respire. Ce zici de asta?
    De fapt nu te va întreba nimeni dacă ştii sau nu ştii, dar ţi se va oferi oprtunitatea să faci ceva extraordinar. Şi atunci, dacă nu ştii… “faci ce a făcut tata”. Şi asta nu înseamnă că vei da la medicină, dar va trebui să lucrezi şi cu o echipă de doctori şi va trebui să înţelegi ce-ţi vor spune ei.
    Este extraordinar că te interesează istoria. Cunoscând istoria, poţi prezice viitorul. Dacă pe alţii nu-I interesează, treaba lor, ştii bine: n-au avut noroc.
    Cât priveşte materiile gen matematică, fizică… mai spun eu şi chimia şi informatica… păi tocmai de aia le înveţi, ca să le aplici în viitor în practică, printe altele şi în biologie. Şi este al naibii de complicat să grefezi cunoştinţele de matematică (de exemplu) în ştiinţele biologice sau umaniste. Ca să faci acest lucru trebuie să fii foarte bine pregătită şi cu unele şi cu altele.
    Cât priveşte pe cei care vor să stea acasă… ce să zic… să stea. E nevoie şi de spălat rufe, şi de făcut mâncare, curăţenie etc. Nu că nu trebuie şi ele.
    De ce trebuie să înveţi religia? Ce te faci când vei fii într-un colectiv unde discuţia se canalizează pe probleme existenţiale, filosofice, cultură, artă? Te duci să joci şeptica? Într-adevăr, îţi dau dreptate cu impunerea dogmatică. Dar trebuie să citeşti istoria religiilor, pe Mircea Eliade, biblia (măcar o dată) şi de ce nu… şi Coranul. Dar ai putea să ai cunoştinţe şi despre filosofia maya sau despre Mahabharata, codul Bushido, concepţiile budiste etc.
    Am totuşi o reţinere, atunci când îmi amintesc, nu mai ştiu cine a spus că “Dacă nu există dumnezeu şi ai crezut în El, nu ai pierdut nimic. Dacă există Dumnezeu şi nu ai crezut în el, ai pierdut totul”. Şi de aici putem spune şi scrie mii de pagini.
    Nu cred că religia de la şcoală, în afară de ora efectivă, îţi poate lua mai mult de 10 minute pentru a citi o dată lecţia. Dacă vrei să ştii istoria religiei, este treaba ta, dar nici asta nu cred că, într-o primă etapă, îţi va lua mai mult de câteva cărţi (4-5). Dar parcă te interesează “războaile religioase şi cruciadele”. Păi asta nu este şi religie? Ai citit “Cruciadele văzute de arabi”, de Amin Maalouf? Dar aici materialul este extreme de vast.
    Într-adevăr, chestia cu progresiile este foarte importantă, pentru că te ajută să treci la teoria fractalilor, care se aplică pe pielea şopârlelor şi a crocodililor, care au şi cloroplaste, şi reticule endoplasmatice, precum şi mitoze, iar cunoşterea motivului pentru care crocodilii au o rezistenţă biologică extremă te va ajuta să realizezi acel scut biologic, mai rezistent decât orice metal (vezi şi kevlarul), care se va puata aplica sau scoate după nevoi. Cât despre mâncat au ele grijă şopârlele să mânânce ce le place. Şi sper să nu-mi aduci în casă şi mitoze, că nu mai am unde să le mai pun şi pe astea, iar eu nu am timp să mă ocup de ele.
    Subiectul rămâne deschis.
    Şi vezi… Balinferi te-a corectat, pentru că nu ai stăpânit bine termenul.
    Şi să ştii că dacă le înţelegi, rămâi cu ele şi peste 20 de ani.
    Am observat că şi ceilalţi participanţi la blog au cam aceleaşi idei cu ale mele.

  9. balinferi Says:

    Dragă Silvana, pe zi ce trece viaţa este tot mai complicată. Acum douăzeci şi ceva de ani dacă terminai o facultate tehnică erai inginer, te angaja statul şi cu asta basta, acum însa lucrurile stau altfel. Atunci când te duci să te angajezi la o firmă de renume, una care are cifra de afaceri de ordinul miliardelor de euro şi pentru care piaţa românească este doar o mică aşchie dintr-un copac întreg, atunci lucrurile sunt infinit mai complicate. Nu este suficient să fi foarte bun în meseria ta pentru că nu doar asta îi interesează. S-ar putea sa ai surpriza de a fi invitată la o cină şi acolo să fie oameni din mai multe domenii iar patronul să-şi aleagă viitorul angajat acolo, asta pentru că îl interesează şi cum comunici cu ceilalţi, cât de uşor te exprimi şi cât de mult cunoşti în rest. Îl interesează până şi cum mănânci. Acolo contează orice amănunt. Ai putea fi angajată pentru simplul fapt că în cadrul unei conversaţii oarecare ai o replică impresionantă. Să zicem că patronul spune că a citit Cântec de Gheaţă şi Foc şi i-a plăcut mult, iar tu să-i răspunzi că ar trebui să citească şi Regii Nisipurilor şi Zburătorii Nopţii de acelaşi autor. Ori să spună că fiica lui se oftică deoarece i se cere să înveţe despre procatriote iar tu să-i atragi atenţia că e vorba de procariote şi eventual să-i explici din două cuvinte şi care este diferenţa dintre procariote şi eucariote pe când toti ceilalţi vor sta gură cască. Un astfel de amănunt, legat de ceva lipsit de importanţă, ţi-ar putea decide soarta.
    Să nu crezi că eu te îndemn să înveţi tot, nu nici într-un caz. Eu te sfătuiesc doar să înţelegi tot, absolut tot ce poţi înţelege. Dacă vei ţine minte? Gândeşte-te că eu am terminat liceul acum aproape douăzeci de ani, de atunci n-am avut treabă cu biologia, anatomia, chimia organică sau cu fizica nucleară dar ştiu si în ziua de azi cu ce se mănâncă deja celebrele procariote, la ce foloseşte dictiozomul, pot explica în ce constă amestecul echimolecular al aminoacizilor rezultaţi dintr-o reacţie, bizareria de a exista strict doar aminoacizi levogiri în orice organism viu, ştiu încă ce-i un ciclotron, nu mă uit cu ochii cât cepele dacă discuţia se învârte în jurul mezoniilor şi ştiu ce ar implica existenţa tahionilor. Nu-mi folosesc toate astea la nimic, nu le-am folosit niciodată la nimic ( dacă nu pun la calcul nota primită la o anume materie de la facultate când am răspuns la o întrebare a profesoarei la care ea era convinsă că nimeni nu ştie răspunsul) dar de uitat nu am uitat pentru simplul fapt că le-am înţeles.
    Gândeşte-te că la un anume nivel eşti suma cunoştinţelor tale, aşa că e bine să înţelegi cât de mult, nu pentru scoală ci pentru viaţă.

  10. Am avut si eu o postare asemanatoare acum 2 ani cred , in care ma intrebam de ce trebuie sa invatam atat de multe detalii si lucruri nefolositoare in viitoarea cariera . nici profilurile pe mine nu ma satisfac prea mult . eu de exemplu sunt pe mate-info dar mi-as fi scos de exemplu fizica reducand-o la o ora si adaugand biologie , iar anul trecut mi-ar fi placut inca o ora de logica . dar astea sunt vise :)) . nimic nu se combina cu nimic . sunt 4 variante si cu alea tre sa ne multumim:|
    Inteleg perfect tot ce ai scris tu sus , eu in trecut avusesem probleme cu fizica , careia desi ii recunosc meritele si o gasesc foarte folositoare , nu o pot accepta pentru mine la nivelul de 3 ore pe saptamana:))

    • Eu zic că fizica este cea mai importantă.
      Este foarte important să ştii „de ce?”, „cum?” etc.
      Este OK dacă ai multe cunoştinţe generale.
      Dar dacă aprofundezi fizica, trebuie să stăpâneşti foarte bine aparatul matematic cât mai în profunzime.
      Asta fără să mai vorbim despre cele înrudite: chimia şi acum informatica.
      Cât priveşte biologia… păi biologia este fizica perfectă. Ce este organismul uman? Cel mai perfect şi mai dezvoltat sistem… fizic, chimic, biologic.
      Deci, toate se leagă. Asta pentru un om care înţelege şi face legături.
      Pentru Andreea Marin: încearcă să scrii (chiar şi pe blog) cu cea mai perfectă limbă românească, ţinând cont de toate regulile de punctuaţie, sintactice, gramaticale etc.
      Şi în final, chiar dacă pare cam mult, vă prezint un extras din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, respectiv art. 6 în care se prezintă ce ar trebui să ştie un om care termină un institut de învăţământ superior (facultate) şi reflectaţi asupra textului:
      ” Art. 6. – (1) Diploma acordată după finalizarea studiilor universitare de licenţă atestă că titularul acesteia a dobândit cunoştinţe şi competenţe generale şi de specialitate, precum şi abilităţi cognitive specifice profesiei.
      (2) Cunoştinţele generale permit abordările ştiinţifice ale domeniului de specialitate, care să asigure înţelegerea, inovarea şi crearea de cunoştinţe noi, precum şi comunicarea efectivă orală şi scrisă în domeniul de specialitate şi în contexte culturale diverse.
      (3) Cunoştinţele de specialitate se referă la procesele de cunoaştere, reproducere şi înţelegere specifice domeniului de studiu considerat ca un tot, a modului de stabilire de relaţii cu cunoaşterea din alte discipline şi arii profesionale, familiarizarea cu cele mai recente dezvoltări ale cunoaşterii şi ale aplicaţiilor profesionale din domeniu, precum şi înţelegerea şi aplicarea principiilor şi metodelor fundamentale de investigare specifice.
      (4) Competenţele generale se referă la:
      a) culegerea, analiza şi interpretarea de date şi de informaţii din punct de vedere cantitativ şi calitativ, din diverse surse alternative, respectiv din contexte profesionale reale şi din literatura în domeniu, pentru formularea de argumente, decizii şi demersuri concrete;
      b) utilizarea unor moduri diverse de comunicare scrisă şi orală, inclusiv într-o limbă străină;
      c) utilizarea tehnologiilor informatice;
      d) asumarea responsabilităţii de a elabora un program personal de autoperfecţionare;
      e) conceperea şi conducerea proceselor specifice domeniului.
      (5) Abilităţile cognitive specifice presupun:
      a) aplicarea conceptelor, teoriilor şi metodelor de investigare fundamentale din domeniul de studiu, pentru formularea de proiecte şi demersuri profesionale;
      b) capacitatea de sintetizare şi interpretare a unui set de informaţii, de rezolvare a unor probleme de bază şi de evaluare a concluziilor posibile;
      c) analiza independentă a unor probleme şi capacitatea de a comunica şi a demonstra soluţiile alese;
      d) capacitatea de a evalua probleme complexe şi de a comunica în mod demonstrativ rezultatele evaluării proprii;
      e) iniţiativă în analiza şi rezolvarea de probleme.
      (6) Competenţele de specialitate se stabilesc prin reglementări proprii fiecărui domeniu.”

  11. biancabarabas Says:

    Nu e complet sa spui ca inveti ca că un cloroplast este structură autodivizibilă. Cu siguranta e mai corect sa zici ca „inveti ca papagalul”. Materii inutile sunt si o sa fie ani buni de acum inainte. Cum era…? Traim in Romania….E

    un exemplu : religia. Nu am nimic cu credinciosii dar nu vad de ce eu sunt obligata sa particip la religie. Cine vrea religie(din partea mea) n-are decat sa se duca la biserica,sa le asculte pe Tanti Floarea si Baba Lenuta cum povestesc vizibil ranite ce a facut fata lu` Maricica. Si,daca supraviestuiesi acestei convorbiri fara sa iti turbeze si ultimul neuron ramas in capatana,atunci poate mai poti asculta si glasu popii. Si nu consider ca Religia intra in capitolul „Cultura generala”.Religia e un subiect sensibil care a iscat si va isca multe controverse.

    On. Nu era vorba ca religia va fi optionala la liceu?

  12. […] adunate, Nemultumirile lui Shauki. Tag-uri:cinemacity, filme, iasi. Lasă un comentariu Ca şi Silvana, încerc să-mi ţip şi eu nemulţumirile. Cei care mă cunosc, ştiu că eu sunt nemulţumit de […]

  13. @tata
    Am spus ca recunosc absolut toate meritele fizicii si imi dau seama ca a ajutat enorm evolutia umana . Stiu deasemenea ca pentru a stapanii biologia si a intelege ceea ce se intampla „in interior” trebuie sa am cunostinte in toate domeniile . (in special reale)
    Doar ca e mai usor pentru mine sa inteleg ceea ce invet la fizica de exemplu prin prisma biologiei sau poate unei alte materii . De ce ? Pentru simplul motiv ca niciodata , nu ni se prezinta ce fac acele formule , ce aplicabilitate au ele , cu ce ne ajuta . Ora se desfasoara cu doamna profesoara insirand formule si probleme pe tabla si dand cateva teste . Plus ca incontestabil , chiar daca multe lucruri formeaza cultura generala , multe sunt si introduse in materie absolut fara niciun rost . Nu spun ca ar trebui sa avem 6-7 materii doamne fereste , sau ca ar trebui sa ajungem niste inculti , dar poate ca profesorii ar trebui intruiti cum sa faca o ora interesanta si sa se adauge niste practica . Plus acel sistem in genul unor materii obligatorii si restul orelor putand fi alese optional .
    Asta e parea mea 🙂

    • A fi dascăl este o vocaţie. Într-adevăr, nu toate orele pot fi la fel de plăcute ca ora de… Încearcă totuşi să iei ce este bun din expunerea profesorului. Ceea ce nu ştiai, noile cunoştinţe, noile informaţii. Acordă-i o şansă. Acordă-i atenţia ta. Încurajează-l. Motivează-l. Fă cu profesorul un dialog. După oră îşi poţi completa tu cunoştinţele şi informaţiile primite cu altele, astfel încât să apreciezi că domeniul abordat se apropie de completivitate.

  14. p.s Silvana sper ca nu te speriem pe aici cu mega-comentariile astea:)))

  15. no, m-am speriat la primul, după aceea m-am obișnuit;))

  16. Mmm as zice pentru ca fiecare sa-si gaseasca vocatia si sa isi dea seama la ce facultate vrea sa mearga. Altii probabil zic de ce facem economie?, iar eu am avut noroc ca am descoperit ca imi place 🙂

  17. […] dacă nu aş fi avut parte de cei mai tari cititori din România (de fantasy, se înţelege): Doru, Silvana şi Laura Frunză. Alături de ei şi de cele două mari edituri care ne oferă constant ceva de […]

  18. Din punctul meu de vedere sistemul de invatamant ar trebui sa fie cam asa: 8 ani obligatori in care sa ai cate 5 ore pe zi cel mult 6 ore, incare sa inveti putin din fiecare materie ca apoi dupa ce termini mai departe urmatori 8 ani te duci doar la orele care te intereseaza . Doar asa sar putea dezvolta invatamantul deoarece cand faci ceia ce iti place nu simti ca depui nici un efort. Pentru mine invatamantul din Romania este o bataie de joc deoare ce in liceu inveti exact aceleasi chiesti pecare le ai facut si in generala. Si asta mi se pare ani din viata mea irositi de pomana.

Lasă un răspuns

