De ce citesc?

Dar o să încep cu de ce scriu articolul. Pentru că tu, prietenul meu care te știi, îl vei citi. Și în timp ce o vei face nu-mi vei putea întrerupe pledoaria. Vei spune poate, când ne vom întâlni, în stilul atât de caracteristic că „ha, nici nu l-am citit, tocmai pentru că tu te așteptai să o fac”. Iar în cazul în care vei trece și peste fraza asta, hotărând totuși să-ți arunci ochii peste ce vreau să spun, vei gândi fără îndoială „hah, iată că și-a atins ținta”. Întradevăr, dar nu aș fi început să scriu dacă nu aș fi observat un oarecare ton răutăcios și vreau să clarific asta. Poate că oricum nu vei citi ce-i aici, dar eu voi considera că mi-am făcut datoria.

M-am gândit.

Da, viața mea-i plictisitoaaare. Școală-casă și uneori micuțe diferențe care o fac să iasă din rutină, precum meditațiile, dezbaterile, filmele, ocazionalele alergări prin parc și excursiile lui Rotea. O viață care să nu fie plictisitoare, din punctul meu de vedere, este caracterizată de scufundări, parașutism, ski, drumeții, zbor cu elicopterul, plimbări prin castelele și palatele lumii ș.a.m.d.

Și cum nu am de gând ca rutina mea să se transforme în serviciu-casă și micuțe diferențe precum picnicul din weekend în aceeași Românie, precum 99% din bugetarii care au impresia că au făcut ceva cu viața lor, ei bine, îmi urmez visul. Însă înainte de a scrie trebuie să citesc. Ți-am spus că ai atins o parte din adevăr, prin faptul că ai spus că citesc și scriu despre ceea ce nu găsesc în viața mea. Întradevăr, pentru că eroilor din cărțile fantasy și sf li se întâmplă ceva. Este un ceva care interacționează cu lumea lor. Că-i bine, că-i rău, este CEVA. Și este DIFERIT. Dar asta nu înseamnă că sunt o frustrată. Nu spus atât de urât. Dar, dacă mă gândesc, la cel mai adânc nivel… nu asta suntem toți? Până și când visăm suntem niște frustrați. Visăm că mâncăm atunci când ne-am culcat cu burta goală. Visăm că dăm teza și luăm notă mare. Visăm că la început de an prindem cel mai strategic loc din clasă. Jane Austen a scris despre dragoste deși ea nu a avut niciodată succes în asta. Și fără îndoială că ceea ce mobilizează omul este ceea ce nu are. Cauți o complementaritate, iar asta se aplică și în cazul cărților. Cauți ce nu ai. Scrii despre ce nu ai. Visezi ce vrei să ai. Nu te-am întrebat, prietenul meu răutăcios, de ce citești ce citești?

Eu citesc pentru că vreau o altă viziune. O lume în care să nu văd un București plin de blocuri și de mașini. O carte e cu atât mai bună cu cât mă face să „văd”. Și poate că asta iese din prea puținele lucruri noi din plictisitoarea mea viață și din acea frustrare de care zici, însă tocmai pentru a găsi lucrurile noi, reale și viitoare pe care le-am înșirat mai sus, citesc și scriu. Iar dacă tu ești un Kafka și eu sunt un Martin, mie îmi convine, căci oricât de lipsite de mesaj ar fi textele mele, cum spui tu, scot pe cineva din realitate. Și poate că n-a rămas cu nimic, însă am umplut golul unei zile și l-am făcut să viseze. Așa cum fac și eu când citesc ce citesc.

5 răspunsuri to “De ce citesc?”

  1. previzibil. Deloc surprinzator. Practic nu ai spus nimic in plus. Sa stii ca, chiar daca te intrerup din 2 in 2 fraze, tot inteleg ce vrei sa spui.. altfel nu te-as intrerupe.

  2. Ce te sperie așa de tare la realitate?

  3. Si eu mi`am pus intrebarea asta „de ce citesc?” de N ori pana acum si raspunsul meu este:de placere,pentru ca patrund intr-o alta lume,o lume in care nu voi ajunge niciodata

  4. […] in lectura si sa traim alte si alte vieti… Fiecare avem motivele noastre. Am gasit in blogul Silvanei un post tocmai pe acesta tema, “De ce citesc?“. Mi-a placut motivatia ei… […]

Lasă un răspuns

